sobota, 10 listopada 2012

Jak uratować przypalony garnek?


Do tej pory nigdy mi się to nie zdarzyło, ale podobno zawsze musi być ten pierwszy raz.
Gdy wróciłam ze spaceru z psem, chciałam rozgrzać się ciepłym domowym rosołkiem. Przelałam do małego garnka i poszłam do pokoju zająć się czymś na komputerze. W między czasie zadzwoniła do mnie koleżanka, dość długo gadałyśmy. Tak długo, że kompletnie zapomniałam, że wstawiłam rosół!

Siedzę sobie i z kuchni czuję dziwny zapach czegoś spalonego...myślę sobie przecież nic nie gotuję może mój brat sobie coś przyrządza...pójdę sprawdzić. Widok w kuchni zwalił mnie z nóg, dziwię się że wśród takiego dymu cokolwiek dojrzałam. W garnku nie było rosołu był już czarny gruby osad, węgiel. Masakra. W panice szybko zdjęłam garnek i nalałam wody (nie pamiętam czy zimnej czy ciepłej), wyłączyłam palnik i pootwierałam okna. Nigdy w życiu nie zjarałam garnka na węgiel, niewiarygodne! Ten rosół gotował się tam chyba z godzinę...a przecież miałam za chwilę po niego pójść i go zjeść.

już po wyczyszczeniu cifem (pierwotnego zabrudzenia nie sfotografowałam)
Nie chciałam wyrzucić garnka, szkoda by było, jest mały, poręczny - można w nim podgrzać zupę, zagotować mleko na śniadanie czy też ugotować jajka. Lubię ten garnek.
Żeby uratować garnek wylałam wodę i na dno polałam "cifem" zostawiłam na kilka minut a następnie z folii aluminiowej zwinęłam kulkę i szorowałam czarny osad. Można powiedzieć, że odeszła ta grubsza warstwa. Byłam zadowolona choć garnek nadal nie wyglądał tak jak powinien.

sypię sól i zalewam octem

osad po kilku minutach z solą i octem
gotuję sól i ocet i odstawiam 
Następnie nasypałam na dno sól kuchenną i dodatkowo zalałam octem, zostawiłam na ok.5 minut po tym czasie jak poszłam do kuchni przypalenizna odrywała się już od garnka. Proces usuwania przypalonego jedzenia postępował całkiem pomyślnie. Ale ten zapach w całym domu był koszmarny.... Postanowiłam zagotować sól i ocet przez ok.2 min. następnie przeszłam się z "parującym garnkiem" po mieszkaniu i ocet zniwelował nieprzyjemny zapach spalenizny.

po zagotowaniu, już widać różnicę
Następnie podgrzany solno-octowy roztwór zostawiłam na 10 minut. Efek? Zadowalający! Wystarczyło umyć garnek gąbką (wcześniej można jeszcze przetrzeć sreberkiem tam gdzie widać czarny osad) i gotowe. Garnek jak nowy :) Uff.

po odlaniu roztworu

...osad łatwo już odchodzi
już prawie czyste...
po umyciu wodą i płynem :) idealnie!

13 komentarzy:

  1. Szybko ci poszło... Mnie się rzadko udaje. Czyli co: sól + ocet?

    OdpowiedzUsuń
  2. O rany! Tym wpisem ratujesz mi życie, bo ostatnio przepaliłam swój ulubiony garnek i nie wiedziałam, co z tym fantem począć. Dziękuję! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ostatnio wymylam taki mocno przypalony garnek kostka do zmywarki, tylko taka proszkowa, nie zelowa. zalalam goraca woda i jeszcze sobie poszorowalam ta kostka, ona sie bardzo kiepsko rozpuszcza i po 20 minutach tez byl czysty. tego sposobu z occtem nie znalam, sama sol nic nie daje.
    Lui

    OdpowiedzUsuń
  4. ja zawsze używam sposobu, którym uratowała mnie babcia, jak pod nieobecność mamy spaliłam ryż na węgiel w jej ulubionym garnku... Sposób sprawdzony wielokrotnie, więc polecam- do spalonego garnka trzeba wsypać garść proszku do prania (ten do białych rzeczy jest lepszy ;)) chwilę pogotować, odstawić na trochę i wszystko schodzi :D
    ale o occie i soli też będę pamiętać, tak na " w razie co"...

    OdpowiedzUsuń
  5. Spalone mleko z garnka udało mi się usunąć octem i solą, ale cifem bym się bała czyścić:)

    OdpowiedzUsuń
  6. A po co się męczyć jak są specjalne środki do takich przypadków ja używam http://www.zlotesrodki.pl/pl/srodki-czystosci-sprzatanie-domu-kuchni/129-dr-clean-grill.html 10 minut i garnek, piekarnik czy kratka od grilla jak nowa. Polecam

    OdpowiedzUsuń
  7. A po co się męczyć jak są specjalne środki do takich przypadków ja używam http://www.zlotesrodki.pl/pl/srodki-czystosci-sprzatanie-domu-kuchni/129-dr-clean-grill.html 10 minut i garnek, piekarnik czy kratka od grilla jak nowa. Polecam

    OdpowiedzUsuń
  8. Tabletka z gorącą wodą działa błyskawicznie, właśnie sprawdziłam!

    OdpowiedzUsuń
  9. MYŁAM CIFEM NIE POMAGA SOLĄ TEŻ ,TERAZ DAŁAM TABLETKE DO ZMYWARKI I GOTUJE W GARNKU

    OdpowiedzUsuń
  10. zagotowała tabletke spalenizna pięknie odeszła szkoda że wcześnie szorowałam garnek sodą cifem ,bo sobie zniszczyłam emalie ,teraz tylko tabletki .dziękuje za radę

    OdpowiedzUsuń
  11. Przeczytaj to: http://sprzatanie.hol.es/typowe-problemy/jak-wyczyscic-przypalony-garnek/

    OdpowiedzUsuń